1. سامین پردازش
  2. دورکاری
  3. دور کاری چیست؟

دور کاری چیست؟

در شرایط مختلف مانند بروز مشکلات محیطی و عوامل طبیعی یا غیرطبیعی که اختلال رفت و آمد را به دنبال دارند و یا برای برخی سازمان ها که به دنبال کاهش هزینه های پرسنلی هستند، شرایطی ایجاب می شود که سازمان ها برای حفظ و استمرار سودآوری کسب و کارشان ترجیح می دهند زمینه های دورکاری را فراهم نمایند.

طبق تعریف، دورکاری هر شکلی از به کارگیری فناوری های اطلاعاتی (مانند ارتباطات راه دور) برای انتقال کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سوی کار است.

در این شرایط سازمان ها با استفاده از ابزارهای مختلف، زمینه را بگونه ای آماده می کنند که فرد بتواند بدون حضور در محل کار از منزل خود یا هر جای دیگر وظایف تعیین شده را به ثمر برساند تا اختلالی در روند عادی کسب و کار رخ ندهد.

مزایای دورکاری را می توان از سه جنبه

  • فردی (کاهش در هزینه و زمان سفرهای درون شهری، بهبود فرصت های کاری، انعطاف در کار)،
  • سازمانی (کاهش هزینه و بهبود بهره وری شغلی کارکنان و سازمان)
  • و اجتماعی (کاهش ترافیک، کاهش آلودگی، فرصت های کاری وسیعتر) مورد توجه قرار داد.

در حال حاضر، در چین تعداد ۱۸ میلیون شرکت از کارکنان خود خواسته اند تا از خانه کار کنند و تعداد افرادی که از خانه کار می ­کنند، بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر است برای مثال، در کشور ژاپن، «گروه پاسونا» که پیشتاز راهکارهای اشتغال در این کشور است، ۱۳ هزار نیروی کار قراردادی خود را تشویق کرده تا در زمان شیوع کرونا از خانه فعالیت حرفه ای خود را دنبال کنند.

با توجه به شرایط فعلی ، استفاده از نرم افزار های دورکاری می تواند بسیار کاربردی باشد.

شرکت مهندسی سامین پردازش با استفاده از VMware esxi پلتفرم مورد نیاز را فراهم آورده و سپس با (VMware Horizon(VDI امکان دسترسی کاربران به شبکه را فراهم مینماید و برای حفظ امنیت ، استفاده از یوتی ام سوفوس امکان پذیر است و برای حفاظت از اطلاعات محرمانه میتوان از راهکار DLP بهره برد.

دورکاری
دورکاری

چالش های دورکاری

امکانات و ارتباطات

شرط اساسی در تحقق دورکاری، در اختیار داشتن امکانات ارتباطی ، سخت اقزاری و نرم افزاری در سازمان و محل دورکار می باشد لذا تجهیزات ارتباطی را که عمدتا مشتمل بر خطوط ارتباطی اینترنت، تلفن و سیستم های یکپارچه است بایستی ایجاد و در اختیار سازمان و دورکاران قرار گیرد.

امنیت و بهره وری

از طرفی نگاه بیشتر مدیران به دورکاری به نحوی است که این امر را موجب کاهش بهره وری سازمان وباعث از دست رفتن امنیت شبکه اطلاعات سازمان در این تغییر و همچنین از دست رفتن ارتباط کاری و ارتباط مدیر و مرئوسی می دانند

مدیران

میتوانند با دقت به موارد زیر کسب و کار خود را مدیریت کنند:

  • حفظ ارتباط با دورکاران و نظارت دقیق بر نحوه انجام کار
  • ارتباطات چهره به چهره با برگزاری جلسات ویدئویی آنلاین مانند اسکایپ
  • فقدان اعتماد می‌تواند منجر به نابودی یک تیم کاری شود
  • تشویق کارمندان درکمک به حل مشکلات یکدیگر
  • کارمندان

    میتوانند با دقت به موارد زیر بهره بری خود را افزایش دهند و از انزوا و افسردگی دوری کنند:

    • ارتباط شفاف با مدیر
    • با دورکاری مانند یک کار واقعی رفتار نمودن ،مثل ایجاد فضای مخصوصی برای کار
    • انزوای ادامه‌دارمی‌تواند تاثیر بالقوه بر روحیه و بازده کاری داشته باشد با حفظ روحیه (مانند پاسخ دادن به ایمیل‌های کاری) شانس بیشتری برای دوری از حس انزوا می توان ایجاد نمود که می‌تواند منجر به افسردگی شود.

مطالب پیشنهادی را مطالعه فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

به اشتراک بگذارید

فهرست