1. سامین پردازش
  2. زیرساخت و شبکه
  3. مرکز داده
  4. طراحی مراکز داده

طراحی مراکز داده

اتاق سرور یا مرکز داده اصلی ترین بخش یک شبکه ساخت یافته در مراکز امروزی می باشد. نیاز به مدیریت متمرکز منابع، کاهش هزینه های نگهداری، مقابله موثر با تهدیدات امنیتی و حصول اطمینان از عملکرد صحیح و بلادرنگ تجهیزات بصورت ۲۴.۷، طراحی یک دیتاسنتر مناسب با ویژگیهای مورد نیاز را اجتناب ناپذیر نموده است.

ایجاد مکانی امن در جهت متمرکز کردن سرورهای شبکه و استفاده از منابع مشترک نگهداری، از عوامل مهم و تاثیرگذار پیشبرد کاری یک سازمان می باشند؛ لذا در این راستا اتاق سرور ایجاد شده و مورد بهره برداری قرار میگیرد. اهداف اصلی در راه اندازی اتاق سرور و مرکز داده عبارتند از مقاومت سازه، ایمنی نفوذپذیری و اطمینان از صحت داده ها.

در مورد نرم افزار SMG بیشتر بدانید

نگاهی به راه اندازی اتاق سرور و مرکز داده استاندارد

ساختار شبکه کامپیوتری اتاق سرور

آماده سازی اتاق سرور جهت ارتباطات شبکه ای سرورها با ایستگاه های مختلف شبکه از جمله کارهای پایه ای در اتاق سرور می باشد. در واقع کلیه کارها و هزینه هایی که در اتاق سرور انجام میشود؛ هدفش استفاده منطقی و مطمئن از تجهیزات اتاق سرور می باشد. در زیر دو ساختار فیزیکی و منطقی شبکه آمده است:

ساختار فیزیکی شبکه

مرکز اطلاعات و پردازش روی شبکه، سرورها هستند؛ لذا ارتباط مناسب این سرورها با مجموعه شبکه امری اجتناب ناپذیر است. در این راستا چهار عامل زیر مدنظر هستند:

      • پیاده سازی مدل سه لایه
      • کابل کشی استاندارد
      • ثابت کردن رک ها
      • کانال های عبور

پیاده سازی مدل سه لایه

کابل کشی و پیش بینی مسیرهای داخل اتاق سرور یا مرکز داده را باید به گونه ای باشد تا بتوان پیاده سازی مدل سه لایه شبکه را عملیاتی ساخت از این لحاظ داشتن نقشه منطقی و فیزیکی سوئیچ های مختلف شبکه باید پیش از اجرای مسیرگذاری در دستور کار قرار گیرد.

کابل کشی استاندارد

رعایت اصول کابل کشی ساخت یافته و همچنین درنظر داشتن خمها و زوایای مختلف در کابل کشی اتاق سرور یا مرکز داده باید در نظر گرفته شود.

ثابت کردن رک ها

به دلیل جلوگیری از واژگون شدن رک ها در هنگام زلزله، رک ها باید به کف وصل و مهار شوند. پیش از اجرای کف و ایجاد کانال های مختلف باید محل استقرار رک ها تعیین شده و بست ها و Holder های نگهدارنده در آن تعبیه شود، لذا دانستن نوع و مدل رک ها، اندازه آنها، موقعیت مکانی نسبت به یکدیگر باید تعیین شوند.

نکته: برخی از رک ها نظیر رک های HP دارای اتصالات مخصوص بوده و جهت نصب صحیح رک باید از آنها استفاده کرد.

کانال های عبور

جهت نظم بخشیدن به کابل های Portable نظیر کابلهای رابط برق، Patch Cordها و…، مسیر عبور استاندارد کابلی توکار در اتاق سرور یا مرکز داده صورت میگیرد. این کانال ها باید دارای درپوش مناسب بوده و بین مسیرهای Data و برق فاصله ایجاد نماید.

 

 

مطالب پیشنهادی را مطالعه فرمایید

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

به اشتراک بگذارید

فهرست